“Na Barends telefoontje in November 2015 startten we samen met studenten van de Hogeschool in Leeuwarden met een survey onder 1000 mensen. Op straat vroegen we naar naamsbekendheid, smaak en of Nobeltje een aanrader is. Met een NPS score van 63% zat het met de loyaliteit wel goed.

Nobeltje on tour

Met deze indicator begon ik aan een strategisch plan voor ’t Nobeltje. Eerst timmerden we heel Ameland dicht qua verkooppunten, vervolgens schakelden we voor de slijterijdistributie op de vaste wal de hulp in van Inspirits. Als klap op de vuurpijl hielp Heineken ons bij het horecadeel. Zo werd de landelijke verspreiding van het ruim 100 jaar oude drankje een feit.

PR machine

De pr machine draaide volop. We sampleden op de Margriet Winterfair, bedachten ludieke kortingsacties en er verscheen een boekje: “Sterke verhalen van Ameland”, prachtige juttersverhalen die je cadeau keeg bij een fles. Al die inspanningen waren niet voor niets en leverden in een half jaar tijd een groei van 15%, waar de familie Nobel en ik uiteraard op geproost hebben!

Leave a Reply