“Piet”, het handboek voor de moderne sinterklaasviering, is binnen twee maanden uit de grond gestamopt. Het idee om een glossy te maken en zo de complexe boodschap van de verandering bespreekbaar te maken was er al langer. Alles viel op z’n plek toen ik in september werd gevraagd om een lezing te geven op de Erasmus Universiteit en hoorde dat wetenschappers plannen hadden voor een soortgelijk magazine. Met cultuur- en mediaprofessionals hebben we de handen ineen geslagen. Nog acht weken om 212 pagina’s te vullen!

Belangeloos meewerken

In rap tempo werden redactievergaderingen belegd. Er was geen hoofdredacteur, maar de samenwerking verliep goed. De teksten werden geschreven, de fotoshoots geregeld, het papier ingekocht, vormgever, drukker, site bouwen, game maken… Er werd schapruimte gevonden en BN-ers als Hedy D’ancona, Hadewych Minis, Howard Komproe en Sylvana Simons werden geïnterviewd als. Iedereen werkte belangeloos mee, echt fantastisch!  Piet verscheen op 19 november – een prachtig boek met een overzicht van mogelijkheden om de Sinterklaastraditie te vernieuwen. Heel veel dank en een diepe buiging voor iedereen die heeft meegewerkt. Natuurlijk is niet iedereen overtuigd van het nut, maar dit hoort bij verandering.

Wil je PIET digitaal inzien?


Prachtige case van content marketing. NRC NEXT gebruikte de fotografie van topfotograaf Petra van Velzen voor PIET.

NRCnext_frontpage-2

 

Leave a Reply